سریال و انمیشن

بهترین فیلم‌های سینمای ایتالیا

بهترین فیلم‌های سینمای ایتالیا

شعر متعلق به کسانی نیست که آن را سروده‌اند، بلکه متعلق به کسانی است که به آن نیاز دارند. این یکی از ماندگارترین دیالوگ‌های فیلم پستچی، یکی از آثار مهم سینمای ایتالیا است. صنعت فیلم ایتالیا در اوایل قرن بیستم با شرکتهای بزرگ تولیدی که در ناپل، رم، تورین و میلان به وجود آمدند، شروع شد. 

فیلم‌های اولیه دوران صامت ایتالیا با استقبال جهانی چشمگیری مواجه شدند. ظهور حزب ناسیونال فاشیست و موسولینی شاهد افزایش تصاعدی در فیلمسازی با محوریت رم بود. با اینحال، این آثار نسخه‌های سینمایی تبلیغات برای زندگی تحت رژیم فاشیست بودند.

در پایان جنگ جهانی دوم، شکست کوبنده ایتالیا تغییرات عظیمی را در صنعت فیلم این کشور به وجود آورد. فیلمسازان این دوره با پول هدایت نمی‌شدند. آنها واقعیت‌های پر از خشونت زندگی در ایتالیا را به‌نمایش می‌گذاشتند.

همین شرایط منجر به یکی از شناخته‌شده‌ترین جنبش‌های سینمایی به‌نام نئورئالیسم شد. این آغاز دوران طلایی سینمای ایتالیا بود. از دهه 1960 تا 1980، سینمای ایتالیا در سطح جهانی دیده شد و همین باعث شد کارگردانانی مانند روسلینی و فلینی و بازیگرانی مانند سوفیا لورن به شهرت جهانی دست یابند.

باوجوداینکه می‌توان فهرست بلندبالایی از بهترین فیلم‌های ایتالیایی تمام دوران جمع‌آوری کرد، در اینجا فهرست کوتاهی از فیلم‌های ایتالیایی وجود دارد، که همه باید حداقل یک بار آن‌ها را ببینند. توجه داشته‌باشید که این آثار از جدیدترین تا قدیمی‌ترین فهرست شده‌اند.

1. دست خدا (The Hand Of God)

96

دست خدا اثر بسیار موفقی از پائولو سورنتینو، کارگردان شناخته‌شده ایتالیایی است. این فیلم تحسین‌برانگیز، شرح زندگینامه‌ای از دوران جوانی شخصیت اصلی در ناپل است. دست خدا در زمان پخش به‌شدت موردتحسین منتقدان قرار گرفت و برای سورنتینو افتخارات زیادی به دنبال داشت.

دو جایزه مارچلو ماسترویانی برای فیلیپو اسکوتی و جایزه بزرگ هیئت داوران برای پائولو سورنتینو، نامزدی در اسکار ۲۰۲۲ و هفتاد‌ونهمین مراسم گلدن‌گلوب برای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، از جمله این افتخارات است.

2. مارتین ایدن (Martin Eden)

97

این فیلم به کارگردانی پیترو مارچلو بر اساس رمان معروفی به همین نام اثر جک لندن بزرگ و محصول سال ۱۹۰۹ ساخته شده‌است. در فیلم تحسین‌شده مارتین ایدن، شخصیت اصلی عاشق یک زن طبقه بالا می‌شود و قصد دارد نویسنده شود و به صف طبقه نخبگان بپیوندد.

این اثر دومین فیلم بلند مارچلو است که شما را مشتاق تماشای آثار بعدی این کارگردان خوش‌ذوق می‌کند. تماشای مارتین ایدن تجربه جالبی برای شما خواهد بود، به‌خصوص که به سینمای ایتالیا علاقه دارید.

3. زیبایی بزرگ (La Grande Belezza)

98

مشخص است که این لیست بدون شاهکار پائولو سورنتینو کامل نخواهدبود. فیلم زیبایی بزرگ برنده اسکار، با جشن تولد 65 سالگی جپ گامباردلا شروع می‌شود. این صحنه مانند یک موزیک ویدیو با رومی‌های در حال رقص آغاز می‌شود.

پس از این صحنه، جپ دچار بحران وجودی می‌شود و برای یافتن معنایی در زندگی خود راهی سفر می‌شود. جب یک نویسنده و روزنامه‌نگار است که با توجه به شهرت و موفقیت خود، قبل از رسیدن به این بحران زندگی خوبی دارد.

یا حداقل خودش فکر می‌کند که راه و روشش در زندگی درست بوده و می‌تواند با همین روند ادامه دهد. اما هیچ‌چیز آنطور که فکر می‌کند نیست و درست در تولد 65 سالگی‌اش متوجه می‌شود که همه‌چیز برای همیشه تغییر کرده‌است.

در تمام مدت، سورنتینو نامه عاشقانه‌ای به رم می‌نویسد و آن را به ما هم نشان می‌دهد. زیبایی بزرگ در زمان اکران بسیار موردتحسین قرار گرفت و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد. این فیلم همچنین دو برابر بودجه خود را بازگرداند و به یک موفقیت در گیشه تبدیل شد.

4. سرمایه انسانی (Human Capital)

99

این فیلم با نام ایتالیایی Il Capitale Umano و به کارگردانی پائولو ویردزی، در سال 2013 نامزد بهترین فیلم خارجی ایتالیا در جوایز اسکار شد. سرمایه انسانی براساس یک رمان آمریکایی نوشته استفان آمیدون ساخته شده‌است.

این اثر در شب کریسمس، مردی را دنبال می‌کند که درنهایت با یک ماشین برخورد می‌کند و منجر به تغییر سرنوشت دو خانواده سرشناس می‌شود. سرمایه انسانی یک نمونه کامل از فیلم مدرن ایتالیایی است که طیف خوبی از بهترین بازیگران و هنرمندان معاصر ایتالیایی را با یک فیلمنامه قوی و داستان جالب، در خود جای داده‌است. ولری برونی تدسکی در سال 2014 برای بازی در این فیلم عنوان بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم ترایبکا دریافت کرد.

5. من عشق هستم (I Am Love)

100

فیلم من عشق هستم با نام ایتالیایی Lo Sono L’amore، یکی از آثار معاصر و باارزش سینمای ایتالیا است. این اثر آغازی برای سه‌گانه آرزو کارگردان لوکا گوادانینو بود. این فیلم که بازیگران هالیوودی مانند تیلدا سویینتن در آن حضور دارند، همسری از خانواده‌ای سرشناس را دنبال می‌کند که رابطه پرشور خود را با یک آشپز آغاز می‌کند.

این فیلم برای طراحی صحنه نامزد دریافت جوایز شد و در زمان اکران بسیار موردتحسین قرار گرفت. من عشق هستم یک فیلم بسیار متفاوت است، که از دوران مدرن سینمای ایتالیا سرچشمه می‌گیرد.

6. گومورا (Gomorrah)

101

گومورا  نام یک برنامه‌تلویزیونی محبوب ایتالیایی است، که براساس همان منبع ساخته شده‌است. این فیلم نگاهی به گروهی از گانگسترهای معروف ایتالیایی وابسته به کامورا است و بر اساس رویدادهای واقعی است.

البته منبع اقتباس اصلی این فیلم رمانی به همین نام اثر روبرتو ساویانو است. منتقدان این فیلم و تصویر روشن آن از گانگسترها را تحسین کردند. گومورا توانست در سایت راتن تومیتوز امتیاز 91 را از 100 دریافت کند. اما بزرگترین افتخار این فیلم جایزه بزرگ جشنواره کن است. گومورا را حتی بهتر از خیلی از فیلم‌های معروف امریکایی دانسته و در بسیاری از فهرست‌های برترین فیلم‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد.

7. پنجره‌های روبرو (Facing Windows)

102

پنجره‌های روبرو که در ایتالیایی با نام La Finestra Di Front شناخته می‌شود، محصول سال 2003 به کارگردانی فرزان ازپتک هنرمند دورگه ترک و ایتالیایی است. این فیلم بر روی زوجی تمرکز دارد، که در یک ازدواج رو به نابودی هستند.

این شرایط منجر به ملاقات زن با مرد دیگری و تنش و تمایلاتی بین آن دو می‌شود. پنجره‌های روبرو فیلمی در عصر مدرن سینمای ایتالیا است که مانند آثار کلاسیک ایتالیایی لذت‌بخش است. داستان جذاب و پرتنش این فیلم هر علاقمند به سینمایی را راضی می‌کند.

8. بهترین دوران جوانی (The Best Of Youth)

103

 

فیلم بهترین دوران جوانی به کارگردانی مارکو تولیو جوردانا از فیلم‌های کلاسیک ایتالیایی مانند یوزپلنگ الهام گرفته‌است. این فیلم نسل‌های متعددی از یک خانواده طبقه متوسط ​​را دنبال می‌کند، که در جریان رویدادهای تاریخی در ایتالیای پس از جنگ زندگی می‌کنند.

بهترین دوران جوانی در جشنواره کن جایزه نگاه نو را برنده شد. این فیلم را هم‌رده آثار بزرگ سینمای کلاسیک ایتالیا می‌دانند. درضمن با تماشای این فیلم از قدم زدن در تاریخ ایتالیا لذت می‌برید.

9. نان و لاله‌ها  (Bread And Tulips)

104

نان و لاله‌ها با عنوان ایتالیایی Pane E Tulipani، یک اثر کمدی به‌کارگردانی سیلویو سولدینی است. این فیلم بر روی زنی خانه‌دار با بازی لیسیا ماگلیتا تمرکز دارد، که در تعطیلات خانوادگی به سر می‌برد و درنهایت عشق را در ونیز پیدا می‌کند.

این فیلم بازیگران خوبی دارد و زیبایی‌های ونیز را هم به نمایش می‌گذارد. نان و لاله‌ها داستان عاشقانه دل انگیز و جذابی دارد، که شما را به تماشای دوباره و دوباره دعوت می‌کند.

10. مالنا (Malena)

105

مونیکا بلوچی، بازیگر افسانه‌ای اهل ایتالیا، در فیلم محبوب مالنا به کارگردانی جوزپه تورناتوره بازی درخشانی دارد. این فیلم بر روی پسر نوجوانی در طول جنگ جهانی دوم تمرکز می‌کند، که توسط مالنای جذاب با بازی مونیکا بلوچی طلسم می‌شود.

فیلم مالنا با وجود اینکه نقدهای متفاوتی دریافت کرده‌است، به‌دلیل سبک فیلمبرداری و موسیقی آن مورد تحسین قرار گرفته و در هر دو رشته نامزد دریافت جوایز اسکار شده‌است. این فیلم تلخی‌ها و شیرینی دوران بلوغ را به‌گونه‌ای جذاب به تصویر می‌کشد.

اما جدای از عشق نوجوانی پسر داستان با مالنا، فیلم موضوعات مهمی مانند وضعیت زنان در جامعه و بی‌عدالتی‌ها و قضاوت‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد.

11. زندگی زیباست (Life is Beautiful)

106

این فیلم با نام اصلی (La vita è bella)، اثر کارگردان بزرگ روبرتو بنینی است، که در آن به‌عنوان شخصیت اصلی هم بازی می‌کند. این آفرینش استادانه روبرتو بنینی از نظر سینمایی محصول خوش‌ساختی است.

بنینی کارگردانی، نویسندگی و بازی در این فیلم را بر عهده داشته و در عین‌حال ژانر عاشقانه، کمدی و تراژدی را با هم در یک داستان شگفت‌انگیز ادغام کرده‌است. زندگی زیباست به مخاطب بینشی از وحشت هولوکاست می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها، می‌توان بارقه‌ای از امید را پیدا کرد.

این فیلم مورد‌تحسین منتقدان قرار گرفت و در سال 1998 سه جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین بازیگر مرد را برای بنینی به ارمغان آورد. زندگی زیباست مبارزات یک خانواده یهودی را در طول هولوکاست به‌تصویر می‌کشد.

در این فیلم مردی به‌نام گیدو که روبرتو بنینی نقش آن را بازی می‌کند، با کمک تخیل سرگرم‌کننده و خلاقیت خود، ایده‌هایی را ارائه می‌دهد تا از پسرش در برابر خطرات محافظت کند.

زندگی زیباست که پیام امید و استقامت در برابر دشمن و سختی‌ها را ارسال می‌کند، بر زیبایی زندگی حتی در زمان‌های دشوار تمرکز می‌کند. این فیلم اثر سینمایی موردعلاقه بسیاری از سینمادوستان است و خیلی از افراد معتقدند باید حداقل یک بار دیده شود.

12. پستچی (Il Postino)

107

پستچی آخرین فیلمی بود که ماسیمو ترویسی، یکی از مشهورترین بازیگران ایتالیایی دهه 80 و اوایل دهه 90 در آن بازی کرد. این فیلم پس از موفقیت بزرگش در جشنواره جوایز اسکار، به شهرت جهانی رسید. پستچی براساس رمانی ساخته شده‌است، که داستان دوستی شاعر مشهور پابلو نرودا و پستچی‌اش را روایت می‌کند.

این دو شخصیت از نظر فرهنگی و فکری متفاوت، اما از نظر حساسیت، شور زندگی و عشق به جنوب ایتالیا نزدیک هستند. به همین دلیل، شاعر از شعر خود برای جلب نظر معشوقش استفاده می‌کند، زیرا به قول پستچی در یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های فیلم، «شعر متعلق به کسانی نیست که آن را سروده‌اند، بلکه متعلق به کسانی است که به آن نیاز دارند». فیلم پستچی توسط نیویورک‌تایمز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایتالیا انتخاب شد.

13. سینما پارادیزو (Cinema Paradiso)

108

سینما پارادیزو یک نامه عاشقانه از طرف جوزپه تورناتوره به سینما و یکی از تکان‌دهنده‌ترین تجربیات سینمایی است، که تا به‌حال ساخته شده‌است. این فیلم رابطه بین سالواتوره شیفته سینما و آلفردو را نشان می‌دهد. سینما پارادیزو پرتره‌ای جذاب از اوایل قرن بیستم ایتالیا را ارائه می‌دهد، که در آن کشیش‌ها صحنه‌های بوسیدن را در فیلم‌ها سانسور می‌کردند.

سینما پارادیزو علیرغم اینکه احساساتی و پویا است، قصیده‌ای ساده برای سینما است که جهانیان به هر زبانی که باشند، آن را درک می‌کنند. داستان فیلم سینما پارادیزو در دوران پس از جنگ جهانی دوم در سیسیل در دهکده کوچک جیانکالدو اتفاق می‌افتد.

در این فیلم یک پسر بچه هشت ساله‌ که توسط دنیای طلسم‌کننده فیلم‌ها مسحور شده‌است، دنبال می‌شود. سالواتوره با بازی سالواتوره کاسیو با آرزوی دنبال کردن فیلمسازی، درنهایت با یک فیلمساز در سینما پارادیزو دوستی عمیقی برقرار می‌کند. روزی فرا می‌رسد که سالواتوره دهکده را ترک می‌کند و رویای خود را برای ساختن فیلم شخصی دنبال می‌کند.

سی سال بعد او پیامی دریافت می‌کند که او را به خانه برمی‌گرداند. سینما پارادیزو با بازی جوزپه تورناتوره، اثری بسیار زیبا و ماندگار است، که از قدرت سینما تجلیل می‌کند و به همان‌اندازه که ادعا دارد، شگفت‌انگیز است. این اثر یک نامه عاشقانه بسیار تاثیرگذار به سینما است و بدون‌شک طرفداران زیادی را در سراسر جهان دارد.

14. سوسپیریا (Suspiria)

109

سوسپیریا یک فیلم مهم برای هر کسی است، که طرفدار ژانر ترسناک است. این فیلم ایتالیایی در ژانر ماوراء‌الطبیعه و به کارگردانی داریو آرجنتو، یک تازه‌وارد آمریکایی با بازی جسیکا هارپر را دنبال می‌کند، که در یک آکادمی معتبر باله در آلمان شرکت می‌کند و درنهایت متوجه می‌شود که این اکادمی، مکانی برای اتفاقات شوم است.

به اعتقاد بعضی از سینمادوستان، آثار داریو آرجنتو، راه خوبی برای شروع شناخت سینمای ایتالیا است و سوسپیریا بهترین فیلم آن است. شکی نیست که اثر ترسناک و خاص، یک فیلم کلاسیک است و حتی امروز هم در آزمون زمان راست‌قامت ایستاده است.

15. ازدواج به سبک ایتالیایی (Matrimonio all’italiana)

110

ازدواج به سبک ایتالیایی یک فیلم کمدی و عاشقانه ایتالیایی است، که در سال 1964 منتشر شد. این اثر سینمایی به کارگردانی ویتوریو دسیکا و براساس نمایشنامه‌ای از نویسنده معروف ادواردو د. فیلیپو ساخته شده‌است.

ازدواج به سبک ایتالیایی سوفیا لورن و مارچلو ماسترویانی را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین زوج‌های سینمای بین‌المللی معرفی کرد. در داستان این فیلم هنگامیکه دومنیکو با بازی مارچلو ماسترویانی برای اولین بار با فیلومنا با بازی سوفیا لورن در ناپل در طول جنگ جهانی دوم ملاقات می‌کند، همان لحظه تحت‌تاثیر او قرار می‌گیرد.

سپس روایت به سال‌های پس از جنگ نزدیک می‌شود و این دو بار دیگر با هم ملاقات می‌کنند و یک رابطه پرحرارت را آغاز می‌کنند که دو دهه طول می‌کشد. با اینحال، وقتی فیلومنا که معشوقه دومنیکو شده و فرزندانش را مخفیانه به دنیا آورده‌است متوجه می‌شود که او قصد دارد با زن دیگری ازدواج کند، از هیچ‌کاری کوتاهی نمی‌کند تا او را به ازدواج با خودش سوق دهد.

16. هشت و نیم (8 ½)

111

هشت و نیم به‌عنوان یک فیلم برنده جایزه اسکار، اثری کلاسیک از فدریکو فلینی است که در جایگاه بهترین فیلم بلند خارجی زبان، جوایز زیادی به‌دست آورده‌است. این اثر یکی از بهترین فیلم‌هایی است، که تا به‌حال درباره سینما ساخته شده‌است.

فدریکو فلینی در این فیلم رویکرد شخصی کارگردان در فیلم‌سازی خودانعکاسی را نشان داده و جریان و سبک را بررسی می‌کند. در این فیلم بحران هنری یک مرد به حماسه بزرگ سینما تبدیل می‌شود. مارچلو ماسترویانی نقش گیدو آنسلمی را بازی می‌کند، کارگردانی که پروژه جدیدش در حال فروپاشی است، همراه با زندگی‌اش، در حالیکه او با مشکلات شغلی‌اش مبارزه می‌کند و با درماندگی با زنان زندگی‌اش سر می‌کند.

درحقیقت این اثر بر روی گیدو آنسلمی، فیلمساز ایتالیایی چهل‌وسه ساله تمرکز دارد، که با رکود خلاقیت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و بنابراین نمی‌تواند ایده‌های تازه‌ای ارائه دهد. عنوان ابتدایی برای این فیلم (The Beautiful Confusion) به معنای آشفتگی زیبا بود.

هشت و نیم تقریبا در هر لیستی از بهترین‌های سینمای ایتالیا دیده می‌شود و یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ایتالیایی تا به امروز است. این فیلم خط داستانی متفاوتی دارد که هم خنده‌دار است و هم تفکر‌برانگیز است. ویژگی‌های بصری فیلم هشت و نیم، احساساتی را در شما به جریان می‌اندازد که تصورش هم برایتان دشوار است.

17. شب (La Notte)

112

شب داستان زوجی به‌نام جیووانی با بازی مارچلو ماسترویانی و لیدیا با بازی ژن مورو را دنبال می‌کند، که چندین سال است ازدواج کرده‌اند. این دو یک زوج متاهل خیانتکار هستند که رابطه آنها به‌طور پیوسته رو به نابودی است.

این دو از روی اجبار با هم ازدواج نکرده‌اند، اما وقتی لیدیا خبر بیماری لاعلاج دوستش توماسو با بازی برنهارد ویکی را می‌شنود، شروع به پرسه زدن در خیابان‌های شهر می‌کند و ازدواج خود را زیر سوال می‌برد. این فیلم ایتالیایی با شخصیت‌های دو بعدی و روایتی جذاب، یکی از محبوب‌ترین آثار کلاسیک سینمای ایتالیا است.

18. ماجرا (L’Avventura)

113

ماجرا به‌عنوان اولین فیلم از سه‌گانه آنتونیونی، گروهی از دوستان ثروتمند را دنبال می‌کند که در دریا در نزدیکی سیسیل گشت‌و‌گذار می‌کنند و یکی از آنها ناپدید می‌شود. آنها مشغول جستجوی گسترده‌ای می‌شوند، اما با وجود ناپدید شدن آنا با بازی لئا ماساری، ساندرو با بازی گابریله فرزتی و کلودیا با بازی مونیکا ویتی درگیر یک رابطه عاشقانه می شوند.

این فیلم ثابت می‌کند که یک اثر سینمایی برای موفق شدن نیازی به چیزهای زیادی ندارد. ترکیب جلوه‌های بصری، توسعه شخصیت‌ها و روایت پویا، ماجرا را به یک کلاسیک ماندگار ایتالیایی تبدیل کرده‌است.

19. زندگی شیرین (La Dolce Vita)

114

فیلم زندگی شیرین با بازی ماسترویانی و کارگردانی فلینی، یک اثر پیشگامانه متعلق به دهه 60 است، که زندگی روزنامه‌نگاری را به‌تصویر می‌کشد، که با وجود ازدواج با یک دختر سخاوتمند و دوست‌داشتنی، زندگی شیرین و پرهیجانی را در رم آغاز می‌کند که در آن زن‌ها را دنبال می‌کند و دارای روابط اجتماعی است.

این فیلم سیاه‌وسفید به‌یادماندنی، توسط یکی از مشهورترین کارگردانان ایتالیایی ساخته شده‌است و یکی از بهترین فیلم‌های سینمای جهان محسوب می‌شود. درضمن موسیقی متن این اثر شگفت‌انگیز است و جلوه‌های بصری بسیار زیبایی دارد.

زندگی شیرین محصول 1960 یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های فدریکو فلینی است و عنوانش یکی از محبوب‌ترین اصطلاحات ایتالیایی را ایجاد کرد، که هنوز هم استفاده می‌شود. این فیلم با بازی مارچلو ماسترویانی و آنیتا اکبرگ برنده اسکار بهترین طراحی لباس در یک فیلم سیاه‌وسفید و نامزد سه جایزه دیگر هم شد.

این کمدی و درام جذاب، لذت‌طلبی طبقه برتر اروپایی را که از نگاه روزنامه‌نگاری به نام مارچلو روبینی دیده می‌شود، بررسی می‌کند. زندگی شیرین شامل سکانس‌های خیره‌کننده‌ای است که منجر به ابداع اصطلاح (Felliniesque) شد، که برای توصیف عجیب‌و‌غریب بودن رویدادها و سبک عجیب فلینی استفاده می‌شود.

این فیلم یک تصویر مهلک و تفسیری دقیق بر انحطاط عمیق اروپای معاصر است و نگاهی اجمالی به این حقیقت دارد که جامعه اروپایی تا چه حد درگیر حاشیه‌ها است.

20. جاده (La Strada)

115

جاده اثر فلینی فیلمی تاثیرگذار است، که بر روی دختری آزاده به نام جلسومینا با بازی جولیتا ماسینا تمرکز دارد. این دختر توسط مادرش به قیمت 10 هزار لیره با هدف سرگرم کردن معرکه‌گیری با بازی آنتونی کویین فروخته می‌شود و درنهایت در طول راه با دردهای جسمی و روحی روبرو می‌شود.

بازی جولیتا ماسینا در این اثر مانند یک گنج باارزش و کلاس بازیگری است. این فیلم همچنین یکی از قوی‌ترین پایان‌هایی را دارد که می‌توان در سینما دید. اگرچه این روایت فراموش‌نشدنی درباره یک درد و ناراحتی ساده ممکن است برای همه مناسب نباشد، بدون‌شک باید بازی شگفت‌انگیز و داستان‌گویی عمیق آن را تحسین کرد.

21. اومبرتو دی (Umberto D)

116

فیلم نئورئالیستی اومبرتو دی محصول سال 1952 به کارگردانی ویتوریو دسیکا، داستان یک مستمری‌بگیر دولتی سالخورده با بازی کارلو باتیستی را روایت می‌کند. این مرد پس از سی سال کار به‌عنوان یک کارمند دولت، به همراه سگش و با حقوق بازنشستگی دولتی خود، سعی می‌کند در رم به زندگی ادامه دهد. احساسات بسیار زیادی در این فیلم سیاه‌وسفید خوش‌ساخت وجود دارد، که روح مخاطب را به چالش می‌کشد.

22. دزدان دوچرخه (Bicycle Thieves)

117

داستان فیلم دزدان دوچرخه در رم پس از جنگ جهانی دوم و حول محور پدری فقیر و بیکار با بازی لامبرتو ماجورینی می‌چرخد. او در نهایت کاری را پیدا می‌کند. همسرش، ماریا با بازی لیانلا کارل، ملحفه‌های تخت خانواده را می‌فروشد تا دوچرخه آنتونیو را از رهن‌ بیرون بیاورد تا او بتواند این کار را انجام دهد.

با اینحال، زمانیکه دوچرخه آنتونیو دزدیده می‌شود، فاجعه رخ می‌دهد و شغل جدید او محکوم به فنا است، مگر اینکه بتواند دزد را پیدا کند. او که به تازگی دوچرخه‌اش را دزدیده‌اند و به شدت به آن نیاز دارد تا به سر کارش بازگردد، با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود. آنتونیو با کمک پسرش برنو با بازی انزو استایولا قصد یافتن دزد را دارد.

این فیلم تاثیرگذار، شاعرانه و در عین‌حال ساده اثر ویتوریو دسیکا، دارای بازی‌های خوبی است که هر دو بازیگر به نمایش می‌گذارند. دزدان دوچرخه بدون شک یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های ایتالیایی است.

این فیلم ایتالیا را در دوران پس از جنگ به خوبی نشان داده و در هسته خود داستانی جالب و تاثیرگذار از یک پدر و پسر می‌گوید. دزدان دوچرخه یک جواهر باارزش در سبک نئورئالیسم ایتالیایی است، که در عین‌حال کمدی، کوبنده و دلخراش و سزاوار شهرت ماندگار خود به‌عنوان یک بیانیه اجتماعی کلاسیک و فراموش‌نشدنی است.

منبع: مایکت

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا